Egy nagybanki storage-bővítés története
Magyarország legnagyobb bankjaként az OTP Bank 4,6 millió ügyfelet szolgál ki. Ahhoz, hogy a szolgáltatásokat hatékonyan teljesítse egy ekkora ügyfélkör részére, a bankinformatikai architektúrájának robusztusnak, skálázhatónak kell lennie
Az OTP Bankról
Az OTP Bank teljes körű pénzügyi szolgáltatásokat nyújt ügyfelei számára. Magyarország legnagyobb bankjaként az OTP Bank 4,6 millió ügyfelet szolgál ki. Ahhoz, hogy a szolgáltatásokat hatékonyan teljesítse egy ekkora ügyfélkör részére, a bankinformatikai architektúrájának robusztusnak, skálázhatónak kell lennie - magas rendelkezésre állással. A teljes tárolófelhasználás mintegy 400 TB, és a tárolókapacitás növekedési üteme körülbelül 40 TB/év. Az OTP Bank a különböző IT gyártóktól származó szerverek, storage-ok és szoftverek széles választékát használja.
Első feladat: a tárolás optimalizálása
2009-ben az OTP Bank bevezette a "Működés Optimalizálási Kezdeményezés"-t, amelynek rendeltetése a költségek csökkentése és a hatékonyság javítása volt az egész banki informatikai infrastruktúrában.
A 2008 végén indított kezdeményezés a tárolórendszerek kiértékelésére késztette a bankot. Az Informatikai Igazgatóság irányítói úgy döntöttek, hogy az alapvető banki alkalmazásokhoz szükséges tárolórendszert össze kell vonni, és bővíteni kell, hogy megfeleljen a bank új költség- és hatékonysági normáinak.
"A teljes informatikai infrastruktúránk optimalizálására vonatkozó új politikánk alkalmat adott a jelenlegi tárolási és jövőbeli tárolási szükségleteink teljeskörű áttekintésére. Olyan tárolási rendszerre van szükségünk, ami nem csupán a hatékonyságot javítja, hanem a költségeket is csökkenti"– fejtette ki Andráskó Tibor úr, az OTP Bank informatikai igazgatója.
Az összevonás költségmegtakarítást eredményezett:
- az alacsonyabbá vált karbantartási költségeken,
- az energia- és alapterület-megtakarításokon,
- az egyszerűsített adminisztráción,
- a jobb költség-teljesítmény arányon keresztül.
Bár az OTP Bank nem kifejezetten "zöld" megoldást keresett, az új Hitachi hardverrel mégis ezt vezettek be. Inkább plusz alapterületre volt igényük a régi Hitachi Lightning 9980V (Sun StorEdge 9980V) tárolási rendszer után – az új szerverszekrények számára.
Második feladat: tárolóbővítés
A Lightning™ 9980V rendszer mellett az OTP Bank rendelkezett egy Hitachi Universal Storage Platform V (USP V) rendszerrel a migráció előtt, így nem volt szükség egy vadonatúj tároló megvásárlására. Az informatikai osztálynak csak az USP V-t kellett bővítenie új lemezekkel, gyorsítótárral, back-end, front-end port-okkal a migrációra való felkészítéséhez. Más gyártók termékeit nem is vették fontolóra, mivel az IT osztály dolgozói elégedettek voltak a régi Lightning 9980V tárolási rendszer stabilitásával, skálázhatóságával és teljesítményével.
Nem tervezték a szakemberek storage platform váltását, mindössze összevonni szerettek volna csak. A Hitachi Data Systems és a Hitachi TrueNorth viszonteladó partnerével, az Invigor Informatika Kft.-vel korábban sikeresen együttműködve, az OTP Bank 2009-ben úgy döntött, hogy USP V rendszerre bővít.
A migráció előtt ez az USP V 44 GB gyorsítótárat, 284 HDD-t - összesen 40,83 TB nyers kapacitással - és 32 front-end portot tartalmazott. A migráció után 60 GB gyorsítótárat, 388 HDD-t - összesen 55,79 TB nyers kapacitással - és 48 front-end portot tartalmazott.
"Nem volt kérdés, hogy az új Hitachi tároló rendszerre bővítünk-e, mivel teljes mértékben elégedettek voltunk a korábbi Hitachi tároló rendszerünkkel és az Invigor támogató szolgáltatásaival" – mondta Andráskó Tibor.
A migrációt az Invigor Kft. hajtotta végre. A Hitachi a SAN-on keresztül online módon nyújtott műszaki támogatást - a Hitachi TrueCopy(R) Synchronous szoftver- technológiát, és a host oldalon a VERITAS Volume Manager szoftvereket alkalmazva.
A rendszer teljes migrációja leállás nélkül valósult meg, üzemszünet nélkül.
"Mint ügyfél, teljesen elégedett vagyok a migráció eredményeivel és a Hitachi Data Systems által nyújtott szolgáltatásokkal. Legnagyobb örömömre a migráció zökkenőmentesen, hiba nélkül ment végbe. Elmondhatom, hogy a Hitachi Data System ismeri a szabályt: "mindig többet kell adni az ügyfélnek, mint amennyire az számít"– mondta Andráskó Tibor, az OTP Bank informatikai igazgatója.